On selvää, että voimistelulla on myönteisiä vaikutuksia fysiikkaan, mutta se vaikuttaa positiivisesti myös mielen hyvinvointiin tuottaen kokemuksia, elämyksiä sekä tunteita. Lisäksi sosiaalinen osa-alue on tärkeä osa kokonaisuutta. Yhdessä tekeminen ja treenaaminen opettaa ja vahvistaa sosiaalisia suhteita vaikuttaen lapsen ja nuoren minäkuvaan ja itsetuntoon.
Valmentajilla ja ohjaajilla on tärkeä rooli positiivisen minäkuvan kehittymisessä. Sadun mukaan, ohjaajia ja valmentajia kannustetaan hyödyntämään positiivisen pedagogiikan oppeja ohjaus- ja valmennustyössään. Esimerkkinä näistä toimii vahvuuksiin ja vahvuustaitoihin keskittyminen. Treenin aikana valmentajia kehotetaankin hyödyntämään lauseita kuten “hienoa, että uskaltauduit kokeilemaan tätä, vaikka alkuun vähän pelotti. Olit tosi rohkea”. On tärkeää, että virheitä ei etsitä, vaan harjoittelua lähestytään positiivisesti ja mietitään yhdessä, mikä meni hyvin ja mihin kannattaa vielä keskittyä.